[صفحه اصلی ]     [ English ]  
فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه awt-yekta The Journal of Medical Education And Development
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6, شماره 2 - ( 12-1392 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 6 شماره 2 صفحات 9-16
XML صلاحيت‌های حرفه‌ای لازم برای مديران آموزش علوم پزشکی از ديدگاه اعضای هيأت علمی: يک مطالعه کيفی Print

[English Abstract]
نویسندگان: دکتر رامين سرچمی، دکتر سعيد آصف زاده، دکتر نادرقلی قورچيان ، دکتر مهدی رهگذر
استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوين
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي | دریافت: 1393/8/7 - پذیرش: 1393/8/7 - انتشار: 1393/8/7
چکيده مقاله:
چکيده: زمينه: هدف از مديريت آموزشی، تسهيل و حمايت از آموزش و يادگيری است. پاسخ مناسب به تهديدها و فرصت‌های عصر حاضر، مستلزم آن است که مديران آموزشی از صلاحيت کافی در رابطه با امور مربوطه برخوردار باشند. هدف: اين مطالعه کيفی به منظور تعيين ديدگاه صاحبنظران آموزشی منتخب از دانشگاه‌های علوم پزشکی در مورد صلاحيت‌های حرفه‌ای لازم برای مديران آموزش عالی بخش پزشکی در سال‌های 1389- 1388 انجام شد. روش‌ها: در اين پژوهش، از روش مصاحبه عميق با 10 نفر و بحث گروهی متمرکز با 18 نفر از صاحب نظران استفاده شده است. يافته‌ها: بر اساس جمع‌بندی نظرات مطرح شده، 110 مؤلفه‌ی صلاحيت مديريتی در قالب 20 مقوله به شرح زير دسته‌بندی گرديدند: مديريت دانش و اطلاعات، رهبری، منابع مالی و بودجه، نوآوری و کارآفرينی، منابع انسانی، مديريت کيفيت، برنامه‌ريزی آموزشی، روابط بين‌الملل، خدمات و امور دانشجويی، آموزش در عرصه‌های بهداشتی، امور اجتماعی و روابط عمومی، آموزش مجازی، تسلط بر قوانين و آيين‌نامه‌ها، تغيير و بحران، امور فرهنگی، منابع فيزيکی، ويژگی های فردی، آموزش در عرصه‌های بالينی، اخلاق پزشکی، و امور سياسی. نتيجه‌گيری: مديريت دانشگاهی مستلزم احراز صلاحيت‌هايی است که هدايت مطلوب امور علمی و اجرايی را تضمين نمايد. بنابراين، توجه به معيارهای صلاحيت حرفه‌ای برای انتخاب و ارزشيابی مديران آموزشی، ضرورتی انکارناپذير است. کليدواژه‌ها: وظايف مديران آموزشی، رهبری، دانشگاه، آموزش، عضو هيأت علمي
واژه‌های کلیدیکليدواژه‌ها: وظايف مديران آموزشی، رهبری، دانشگاه، آموزش، عضو هيأت علمی،
متن كامل [PDF 200 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Sarchami R, Asefzadeh S, Ghoorchian N, Rahgozar M. Professional Competencies of Medical Education Administrators from Faculty Viewpoint: A Qualitative Study. 3. 2014; 6 (2) :9-16
URL http://edcjournal.qums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-54-2&slc_lang=fa&sid=1
سرچمی رامين، آصف زاده سعيد، قورچيان نادرقلی، رهگذر مهدی. صلاحيت‌های حرفه‌ای لازم برای مديران آموزش علوم پزشکی از ديدگاه اعضای هيأت علمی: يک مطالعه کيفی. فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه. 1392; 6 (2) :9-16
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات دوره 6, شماره 2 - ( 12-1392 )
فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه The Journal of Medical Education And Development
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.097 seconds with 676 queries by AWT YEKTAWEB 2563