[صفحه اصلی ]     [ English ]  
فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه awt-yekta The Journal of Medical Education And Development
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6, شماره 1 - ( 6-1392 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 6 شماره 1 صفحات 48-54
XML تأثير اعمال نمره منفی بر نتايج آزمون: گزارش يک مورد Print

[English Abstract]
نویسندگان: دکتر عباس علامی، دکتر حسين مژدهی پناه ، فريبا درخشان
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی قزوين
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي | دریافت: 1393/2/14 - پذیرش: 1393/2/14 - انتشار: 1393/2/14
چکيده مقاله:
زمينه: در طراحی سؤالات آزمون‌های چند گزينه‌ای به علت آن‌که تعداد گزينه‌ها در هر سؤال محدود است فرض بر آن است که اگر دانشجو پاسخ صحيح يک سؤال را نداند می‌تواند آن را حدس بزند. از نظر طراحان سوال متداول‌ترين روش برای جلوگيری از حدس زدن، تخصيص نمره‌ی منفی است. هدف: هدف از اين مطالعه بررسی اثر اعمال نمره منفی بر روی نتايج يک آزمون می‌باشد. روش‌ها: اين مطالعه‌ی توصيفی با بررسی رتبه و نمرات دانشجويان قبل از اعمال نمره منفی، بعد از آن و پس از تغييرات دوباره توسط يکی از گروه‌های آموزشی دوره علوم پايه صورت پذيرفت. نمرات 58 فراگير در نرم افزار SPSS وارد شده و با استفاده از آزمون تی زوجی مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. جهت پی بردن به همبستگی بين رتبه دانشجويان با يکديگر از آزمون همبستگی اسپيرمن استفاده گرديد. يافته‌ها: ميانگين نمرات خام اوليه دانشجويان 59/11 با انحراف معيار 34/2 و ميانگين نمرات بعد از در نظر گرفتن نمره منفی 90/10 با انحراف معيار 14/2 و ميانگين نمرات بعد از اعمال تغييرات توسط مسئول درس 45/12 با انحراف معيار 19/2 بود. نتايج آزمون تی زوجی اختلاف معنی دار آماری بين ميانگين نمرات در هر سه حالت را نشان می‌دهد (P<0.001). ضريب همبستگی اسپيرمن بين نمره خام، نمره نهايی، نمره خام، نمره پس از اعمال نمره منفی و نمره نهايی، نمره پس از اعمال نمره منفی به ترتيب 94/0، 94/0و 98/0 (P <0.001) بود. نتيجه‌گيری: هر چند به کارگيری فرمول‌های اصلاحی طرفداران خود را دارد ولی بررسی نتايج مطالعه حاضر و متون مرتبط نشان می‌دهد، استفاده از فرمول تصحيح برای پيشگيری از حدس زدن مناسب نمی‌باشد و پيشنهاد می‌گردد برای افزايش اعتبار و ضريب تمايز آزمون‌ها از روش-های ديگری استفاده شود.
واژه‌های کلیدینمره منفی، آزمون، دانشکده پزشکی، سؤال چند گزينه‌ای،
متن كامل [PDF 96 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
allami A, mozhdehipanah H, derakhshan F. Effect a negative score on the exam results: A case report. 3. 2013; 6 (1) :48-54
URL http://edcjournal.qums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-34-5&slc_lang=fa&sid=1
علامی عباس، مژدهی پناه حسين، درخشان فريبا. تأثير اعمال نمره منفی بر نتايج آزمون: گزارش يک مورد. فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه. 1392; 6 (1) :48-54
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات دوره 6, شماره 1 - ( 6-1392 )
فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه The Journal of Medical Education And Development
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.068 seconds with 674 queries by AWT YEKTAWEB 2563