[صفحه اصلی ]     [ English ]  
فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه awt-yekta The Journal of Medical Education And Development
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6, شماره 1 - ( 6-1392 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 6 شماره 1 صفحات 31-36
XML ارزيابی وضعيت کتابخانه دانشکده پزشکی شهيد بابايی و کتابخانه‌های مراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوين و مقايسه آن با استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی ايران Print

[English Abstract]
نویسندگان: دکتر مريم دارابی امين، مريم کريمی، دکتر زهره يزدی، زهره قربانی ، محمد فلاح
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی قزوين
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي | دریافت: 1393/2/14 - پذیرش: 1393/2/14 - انتشار: 1393/2/14
چکيده مقاله:
زمينه: استاندارد کتابخانه‌های دانشگاهی معياری جهت تطبيق و رعايت اصول در کتابخانه‌های دانشگاهی می‌باشد که می‌تواند کتابخانه‌ها را در رسيدن به اهداف بلند مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه ياری نمايد و عدم توجه به اين مسئله منجر به تاخير و يا عدم دستيابی به اين اهداف می‌باشد. هدف: پژوهش حاضر به بررسی وضعيت کتابخانه دانشکده پزشکی شهيد بابايی قزوين و مراکز درماني– آموزشـی وابسته (شامل6 کتابخانه بيمارستانی و يک کتابخانه دانشکده‌ای) و مقايسه نتايج حاصل از آن با "استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی ايران" می‌پردازد. روش‌ها: اين مطالعه به روش اپيدميولوژی توصيفی می‌باشد. جامعه مورد مطالعه، کتابخانه‌های مراکز آموزشی- درمانی و کتابخــانه دانشکده پزشکی شهيد بابايی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوين می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه استاندارد می‌باشد. يافته‌ها: يافته‌های پژوهش بيانگر اين واقعيت است در ارتباط با نيروی انسانی، هر7 نفر از مسئولين کتابخانه‌های مورد بررسی تحصيلات غير کتابداری داشتند و 1/57% کتابخانه‌های مورد بررسـی (4 کتابخانه) دارای نمودار سازمانی و تقسيم کار در کتابخانه بودند و 4/71% (5 کتابخانه) روش‌ها و خط-مشی‌های کتابخانه را به صورت مکتوب در اختيار افراد ذيربط گروه‌های مختلف آموزشی و مسئولان مربوطه قرار داده بودند. کتابخانه‌ها بودجه مستقلی ندارند. 4 /71% کتابخانه‌ها دارای سالن قرائت می‌باشد. 4 /71% کتابخانه‌ها (5 کتابخانه) اتاق مجزا جهت پرسنل ندارند و فضايی هم جهت وسايل مربوط به تکنولوژی کتابخانه در نظر گرفته نشده است. مجموعه کتابخانه‌ها از نظر منابع الکترونيکی و غير الکترونيکی غنی نيست. نتيجه‌گيری: در نهايت نتايج اين پژوهش مبين آن است که اگر چه بعضی فاکتورها نزديک به استاندارد می‌باشد، اما مواردی مانند فضای مناسب، نيروهای متخصص و نسبت کارمندان به دانشجويان پايين‌تر از استانداهای لازم می‌باشد و توجه بيشتر مسئولين و دست‌اندرکاران مربوطه را جهت بهبود وضعيت می‌طلبد.
واژه‌های کلیدی
متن كامل [PDF 160 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
darabi amin M, karimi M, yazdi Z, ghorbani Z, fallah M. Evaluation the status of medical library of Shahid Babai faculty of medicine and its dependent Therapeutic Centers in comparison with standards for Iranian Academic libraries . 3. 2013; 6 (1) :31-36
URL http://edcjournal.qums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-33-2&slc_lang=fa&sid=1
دارابی امين مريم، کريمی مريم، يزدی زهره، قربانی زهره، فلاح محمد. ارزيابی وضعيت کتابخانه دانشکده پزشکی شهيد بابايی و کتابخانه‌های مراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوين و مقايسه آن با استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی ايران. فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه. 1392; 6 (1) :31-36
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات دوره 6, شماره 1 - ( 6-1392 )
فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه The Journal of Medical Education And Development
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.119 seconds with 678 queries by AWT YEKTAWEB 2563