[صفحه اصلی ]     [ English ]  
فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه awt-yekta The Journal of Medical Education And Development
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6, شماره 1 - ( 6-1392 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 6 شماره 1 صفحات 3-11
XML نيازسنجی آموزشی توانمندسازی اعضای هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوين بر اساس آيين نامه طرح دانش افزايی و توانمندسازی اعضای هيأت علمی دانشگاه‌ها Print

[English Abstract]
نویسندگان: زهره داناصفهانی، دکتر مريم جوادی، دکتر محمدعلی زحل، دکتر امير ضيايی، دکتر زهره يزدی، فريبا زاهدی فر ، مژگان کاکاوند
استاديار دانشگاه علوم پزشکی قزوين
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي | دریافت: 1393/2/14 - پذیرش: 1393/2/14 - انتشار: 1393/2/14
چکيده مقاله:
زمينه: نياز سنجی‌های متعدد نشان داده که اعضای هيأت علمی در مراحل مختلف شروع و ادامه کار دانشگاهی، علاوه بر توانمندی در رشته تخصصی خود به ساير توانمندی‌های بين رشته‌ای که ادامه‌ی آموزش، پژوهش و مديريت در عرصه‌های مختلف علوم پزشکی است، نيز نيازمندند که معمولا در دوران تحصيلات دانشگاهی زمينه و فرصت مطالعه و فعاليت در آن حوزه‌ها را نيافته‌اند. هدف: هدف مطالعه حاضر تعيين نيازهای آموزشی اعضای هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوين در راستای اجرای طرح دانش افزايی و توانمندسازی اعضای هيأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور در سال 91 که در اين آيين نامه مشتمل بر دوره‌های مهارتی و معرفتی است، بود. روش‌ها: در اين مطالعه‌ی توصيفی- مقطعی ابتدا با استفاده از شاخص‌های به دست آمده از نظرسنجی مرور متون، مطالعات داخلی و خارجی مشابه و دستورالعمل آيين نامه طرح دانش افزايی اعضای هيأت علمی سال 91، پرسش‌نامه‌هايی تنظيم گرديد. پرسش‌نامه برای نمونه‌ی آماری اعضای هيأت علمی دانشگاه که به روش خوشه‌ای- تصادفی در همه‌ی دانشکده‌ها انتخاب شدند (140 نفر) ارسال گرديد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و روش ليکرت تجزيه و تحليل شد. يافته‌ها: حيطه‌های مختلف نياز آموزشی در دوره‌های مهارتی به ترتيب: حيطه‌ی پژوهش؛ گويه‌های آشنايی با شيوه‌های توليد و چاپ مقالات علمی در مجلات ISI و نگارش متون علمی. حيطه‌ی توسعه فردي؛ گويه‌های نحوه‌ی انجام مکاتبات علمی داخلی و خارجی و گرامر و مکالمه انگليسی. حيطه‌ی فناوری اطلاعات؛ گويه‌ی جستجوی منابع و آشنايی با SPSS. حيطه‌ی آموزش پزشکي؛ گويه‌ی برقراری ارتباط و مشاوره با دانشجويان، روش‌ها و فنون تدريس، حيطه‌ی اجرايی و مديريت؛ گويه مديريت زمان و ارزشيابی و آشنايی با روش‌های نوين ارزشيابی دانشجويان می‌باشد. در دوره‌های معرفتی کارگاه‌های آموزشی اخلاق در آموزش و اخلاق علمی و حرفه ای مورد نياز اعضای هيأت علمی می‌باشد. اعضای هيأت علمی اين دانشگاه تمايل دارند که حيطه‌ی توسعه‌ی فردی، پژوهش و فناوری اطلاعات و تعدادی از کارگاه‌های آموزش پزشکی را به صورت حضوری بگذرانند ولی آموزش در حيطه‌های ارزشيابی، فرهنگی و تعدادی از کارگاه‌های حيطه‌ی اجرايی و مديريت به صورت غير حضوری برگزار گردد. نتيجه‌گيری: اعضای هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوين به آموزش در حيطه‌های توسعه فردی، پژوهش، فناوری اطلاعات و آموزش پزشکی اهميت داده و تمايل زيادی به گذراندن دوره‌های آموزشی به صورت حضوری در اين حيطه‌ها دارند که پيشنهاد می‌گردد در اولويت‌های کارگاه‌های توانمندسازی اساتيد قرار گيرد. با توجه به اين‌که حيطه‌های اجرايی و مديريت، ارزشيابی و فرهنگی از اهميت بالايی برخوردار هستند ولی خيلی مورد توجه نبوده‌اند، لذا پيشنهاد می‌گردد امتياز ات تمام هفت حيطه يکسان‌سازی شود، به طوری‌که اهميت در بعضی حيطه‌ها باعث کم اهميت شدن بقيه‌ی حيطه‌ها نشود. زيرساخت‌ها و تجهيزات آموزش مجازی در دانشگاه فراهم گردد تا اعضای هيأت علمی به راحتی و بدون دغدغه بتوانند از مزايای آموزش غير حضوری يا نيمه حضوری بهره-مند شوند.
واژه‌های کلیدینيازسنجی، توانمندسازی، اعضای هيأت علمی، دانشگاه علوم پزشکی قزوين، اولويت‌های آموزشی،
متن كامل [PDF 137 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
dansfahani Z, javadi M, zohal M, ziaee A, yazdi Z, zahedifar F et al . Training needs assessment of empowerment of faculty members in Qazvin University of Medical Sciences based on regulations of empowerment and increasing the knowledge of faculty members plan. 3. 2013; 6 (1) :3-11
URL http://edcjournal.qums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-34-4&slc_lang=fa&sid=1
داناصفهانی زهره، جوادی مريم، زحل محمدعلی، ضيايی امير، يزدی زهره، زاهدی فر فريبا و همکاران.. نيازسنجی آموزشی توانمندسازی اعضای هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوين بر اساس آيين نامه طرح دانش افزايی و توانمندسازی اعضای هيأت علمی دانشگاه‌ها. فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه. 1392; 6 (1) :3-11
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات دوره 6, شماره 1 - ( 6-1392 )
فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه The Journal of Medical Education And Development
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.122 seconds with 682 queries by AWT YEKTAWEB 2563