[صفحه اصلی ]     [ English ]  
فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه awt-yekta The Journal of Medical Education And Development
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6, شماره 2 - ( 12-1392 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 6 شماره 2 صفحات 53-64
XML ارزيابی اثربخشی برنامه‌های آموزشی توانمندسازی بر عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوين Print

[English Abstract]
نویسندگان: دکتر سعيد آصف زاده، محمدحسين شيرعلی، زهره داناصفهانی ، شيوا اسماعيلی
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه علوم پزشکی قزوين
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي | دریافت: 1393/8/8 - پذیرش: 1393/8/8 - انتشار: 1393/8/8
چکيده مقاله:
چکيده: زمينه: در حال حاضر آموزش جهت توانمندسازی کارکنان در سازمان‌های مختلف از جايگاه خاصی برخوردار است زيرا در چند دهه اخير بيش از هر دوران ديگر در طول تاريخ بشری، علوم و تکنولوژی پيشرفت نموده است. هدف: به منظور جلوگيری از افت کيفيت نيروی انسانی شاغل در سازمان‌ها، دانشگاه علوم پزشکی قزوين نيز در سطح بسيار گسترده و با صرف هزينه‌های نسبتا زيادی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی جهت توانمندسازی کارکنان خود نموده است. در اين پژوهش کوشش گرديده است تا اثر بخشی اين دوره‌های آموزشی بر عملکرد پرسنل ستادی از ديدگاه کارکنان و مديران مورد مطالعه قرار گيرد. روش‌ها: در اين تحقيق برنامه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوين را در چهار گروه آموزش‌های فناوری اطلاعات، فرهنگی، اداری- مالی و پژوهشی مورد بررسی قرار دادند جامعه‌ی آماری شامل دو گروه کارکنان و مديران می باشد برای تعيين حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گرديد که نمونه‌ها به روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب گرديدند. يافته‌ها: به عقيده اکثر کارکنان دوره‌های آموزشی فناوری اطلاعات تأثير زيادی بر عملکرد کارکنان به خصوص در بهبود کيفيت کارکنان، افزايش مهارت‌های شغلی و تخصصی و افزايش اعتماد به نفس آن‌ها شده است. به نظر مديران برگزاری، اين دوره‌های آموزشی تأثير زيادی بر عملکرد کارکنان به ويژه بهبود کيفيت خدمات کارکنان، افزايش تبادل اطلاعات و همکاری در حل مسائل سازمانی و همسو شدن کارکنان با تغييرات تکنولوژيکی شده اما اثربخشی دوره‌های آموزشی مذکور را بر افزايش قابليت تصميم‌گيری و افزايش رضايت شغلی در حد متوسط ارزيابی نموده‌اند. اکثريت کارکنان و مديران معتقدند که اثربخشی دوره‌های آموزشی فرهنگی بر عملکرد کارکنان در حد متوسط بوده است. به اعتقاد بيشتر کارکنان دوره‌های آموزشی اداری- مالی تأثير زيادی بر بهبود کيفيت کارکنان، افزايش مهارت‌های شغلی و تخصصی، افزايش اعتماد به نفس، افزايش قابليت تصميم‌گيری، افزايش رضايت شغلی و انگيزه کارکنان، قابليت اجرايی در شغل آنان، افزايش رعايت مقررات سازمانی، افزايش درک مديريت کارکنان داشته است اما اثربخشی اين دوره‌ها بر افزايش توانايی آنان در ارائه‌ی روش‌های جديد برای انجام کار، افزايش تبادل اطلاعات و همکاری در، کاهش نواقص کار و دوباره کاری‌ها، تقليل هزينه‌های عمومی و کاهش نياز به سيستم‌های کنترلی و وقت گير را در حد متوسط ارزيابی کرده‌اند. مديران هم معتقد بودند که دوره‌های آموزشی اداری و مالی تأثير زيادی برعملکرد کارکنان به خصوص بهبود کيفيت خدمات کارکنان، افزايش مهارت‌های شغلی و تخصصی، افزايش رعايت مقررات سازمانی و افزايش درک مديريت توسط کارکنان داشته است. بيشتر کارکنان معتقدند که شرکت در دوره‌های آموزشی پژوهشی توانسته است تأثير زيادی بر بهبود کيفيت خدمات، افزايش مهارت‌های شغلی و تخصصی و شکوفا شدن استعدادهای نهفته آنان داشته است ولی مديران اثربخشی دوره‌های آموزشی پژوهشی را بر عملکرد کارکنان در حد متوسط می‌دانند. در اين بررسی بين جنسيت و سطح تحصيلات کارکنان و ارزيابی اثربخشی هر يک از دوره‌های آموزشی رابطه‌ی معناداری وجود نداشت(sig>0.05) ولی بين سابقه کار و سن کارکنان با اثربخشی دوره‌های آموزشی فناوری اطلاعات (sig=0.02) رابطه‌ی معنا دار وجود دارد و اين رابطه مستقيم است. نتيجه‌گيری: استفاده از رويکرد مشارکتی در تدوين برنامه‌های آموزشی با تکيه بر شناسنامه آموزشی افراد و نيازسنجی آموزشی از کارکنان و مديران و تعامل بيشتر واحدهای آموزش با مديران و کارکنان باعث اثربخشی بيشتر دوره‌های آموزشی بر عملکرد کارکنان خواهد شد. کليدواژه‌ها: توانمندسازی، عملکرد، آموزش، کارکنان
واژه‌های کلیدیکليدواژه‌ها: توانمندسازی، عملکرد، آموزش، کارکنان،
متن كامل [PDF 221 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Asefzadeh S, Shirali M, Danasfahani Z, Esmaeeli S. The effectiveness of educating courses for making capable staff employees of Qazvin Medical Science University. 3. 2014; 6 (2) :53-64
URL http://edcjournal.qums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-34-6&slc_lang=fa&sid=1
آصف زاده سعيد، شيرعلی محمدحسين، داناصفهانی زهره، اسماعيلی شيوا. ارزيابی اثربخشی برنامه‌های آموزشی توانمندسازی بر عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوين. فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه. 1392; 6 (2) :53-64
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات دوره 6, شماره 2 - ( 12-1392 )
فصلنامه آموزش پزشکی و توسعه The Journal of Medical Education And Development
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.124 seconds with 674 queries by AWT YEKTAWEB 2563